Autor Téma: Fast & Furious - kdo z vás ?! :D  (Přečteno 30186 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline Martyn

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 1320
    • martyn.rx7.cz
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #15 kdy: Říjen 25, 2004, 09:48:22 odpoledne »
Ne, nem?lo... oboje záleží na nastavení. M?žeš ud?lat turbo tak, že skoro nezvedne výkon, ale projeví se hlavn? na to?ivém momentu (soft-turbo, n?co takovýho byl Safrane).

Když se podíváš na RX-7, rozdíl ve výkonu není dramatický a pokud pojedeš se stock S4 TII vs. stock S4 NA s ob?ma kolem redline, nebude to TAK velký rozdíl. Velký rozdíl je v nižších otá?kách, s NA pod 3000 není ?e?... pokud t?eba p?i p?edjížd?ní najednou pot?ebuješ zrychlit, nezbude ti než ob?tovat chvíli ?asu a pod?adit, zatímco TII to v klídku vytáhne.

Obecn? turbo k?ivky zvyšuje a zlepšuje, zejména to?ivý moment. Má nevýhodu v tom, že

1) za?íná zabírat až p?i ur?itých otá?kách a to nelineárn?, prudce a najednou.
2) pot?ebuje n?jaký ?as na to se rozto?it, natlakovat sací vedení - zejména pokud to jde ješt? p?es intercooler - a pak až zatáhne. Tomuhle se ?íká turbolag, u velkého turba a FMIC to m?že být dost znatelné a n?kdy to p?ekvapí...

no a samoz?ejm? složitost + životnost

s tím 1,3... víš jak to je
« Poslední změna: Říjen 25, 2004, 09:48:44 odpoledne od Martyn »
Silver S4 NA+Red S4 TII=Silver S4 TII + Red S4 NA > Red S5 TII Cabrio > Black S4 TII > Red S5 TII > Red RX-8

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #16 kdy: Říjen 30, 2004, 02:50:01 odpoledne »
No nechci vám kazit náladu, ale to, že Mazda ?ekne, že má 13B objem 1308 cm3 ješt? neznamená, že ho skute?n? má :-). Ekvivalentní objem pro srovnání s pístovým motorem je 2616 cm3. Komplementární objem je 3924 cm3. Jenže Wankel s tím objemem holt pracuje jinak.
Ale fakt je, že co se p?sobení na laickou ve?ejnost tý?e, je hodnota 1308 cm3 skute?n? impresivní :-)
rotary thinking

Offline Gurke

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 789
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #17 kdy: Říjen 30, 2004, 08:16:55 odpoledne »
Jo to mas pravdu  :rolleyes:  a nastesti pojistovny si to taky myslej ze je to normalni 1.3 to je jeste lepsi :P

Offline Martyn

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 1320
    • martyn.rx7.cz
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #18 kdy: Říjen 30, 2004, 10:14:15 odpoledne »
Mno ekvivalentní objem je prost? nesmysl, prost? je to objem válc? vs. objem n??eho úpln? jiného
Silver S4 NA+Red S4 TII=Silver S4 TII + Red S4 NA > Red S5 TII Cabrio > Black S4 TII > Red S5 TII > Red RX-8

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #19 kdy: Říjen 31, 2004, 09:39:39 dopoledne »
Citace
Mno ekvivalentní objem je prost? nesmysl, prost? je to objem válc? vs. objem n??eho úpln? jiného
[snapback]3805[/snapback]

Jenže to ?emu Mazda ?íká objem je tak možná objem dvou komor z šesti u 13B, takže je jasný, že je to ?íslo taky k ni?emu. Ovšem dokud to pojiš?ovný neví, tak je to jen a jen dob?e :-).
A ekvivalentní objem není nesmysl. Je to ?íslo, které vyjad?uje, jaký objem se využije u Wankelova motoru za stejný ?as p?i stejných otá?kách jako u pístového motoru (4-taktního).
rotary thinking

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #20 kdy: Říjen 31, 2004, 09:44:50 dopoledne »
Problém je to, že t?eba o 13B se mluví jako o "dvourotoru", což je zažité a každý tomu rozumí, ale sémanticky správn?ji by se asi m?lo ?íkat "šestikomorák" ?i tak n?co. To je jako byste o n?jakým V8 mluvili místo jako o "vé-osmi?ce" o "dvojbloku" :-)
rotary thinking

Offline Gurke

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 789
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #21 kdy: Říjen 31, 2004, 11:06:00 dopoledne »
no videl sem nejaky stary video z 80. let od Top Gearu. A bylo tom srovnavani RX7 FC a porsche 924S. A tam brali RX7 jako 2600ccm :o

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #22 kdy: Říjen 31, 2004, 11:25:42 dopoledne »
Citace
no videl sem nejaky stary video z 80. let od Top Gearu. A bylo tom srovnavani RX7 FC a porsche 924S. A tam brali RX7 jako 2600ccm :o
[snapback]3810[/snapback]

Což je fér :-)
rotary thinking

Offline Martyn

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 1320
    • martyn.rx7.cz
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #23 kdy: Říjen 31, 2004, 06:55:48 odpoledne »
Citace
A ekvivalentní objem není nesmysl. Je to ?íslo, které vyjad?uje, jaký objem se využije u Wankelova motoru za stejný ?as p?i stejných otá?kách jako u pístového motoru (4-taktního).

[snapback]3806[/snapback]

P?i otá?kách ?eho? Rotor se otá?í maximáln? 2500rpm... veškerá podobnost mezi pístovým motorem a wankelem kon?í v tom že se energie bere ze spalování sm?si benzínu se vzduchem, proto IMHO nemá smysl hledat ekvivalentní objem. Je to jako když Cyrix P200+ byl ekvivalentní Pentiu 200 ;-).

S tím šestikomorákem... to není pravda, protože u V8 máš de facto 8 stejných válc? a osm stejných píst?, zatímco mazda má dv? komory a v každé jeden rotor... žádných šest komor tam nikde není.
Silver S4 NA+Red S4 TII=Silver S4 TII + Red S4 NA > Red S5 TII Cabrio > Black S4 TII > Red S5 TII > Red RX-8

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #24 kdy: Listopad 01, 2004, 05:13:36 odpoledne »
Citace
P?i otá?kách ?eho? Rotor se otá?í maximáln? 2500rpm... veškerá podobnost mezi pístovým motorem a wankelem kon?í v tom že se energie bere ze spalování sm?si benzínu se vzduchem, proto IMHO nemá smysl hledat ekvivalentní objem. Je to jako když Cyrix P200+ byl ekvivalentní Pentiu 200 ;-).

S tím šestikomorákem... to není pravda, protože u V8 máš de facto 8 stejných válc? a osm stejných píst?, zatímco mazda má dv? komory a v každé jeden rotor... žádných šest komor tam nikde není.
[snapback]3812[/snapback]

P?i otá?kách výstupní h?ídele, samoz?ejm?.
Wankel se od pístového motoru liší jen v tom, že má "trochu" jinou geometrii, ale v podstat? funguje úpln? stejn?, hlavn? po stránce termomechaniky.
Rotor rozd?luje prostor hlavní komory (epitrochoida) na 3 subkomory, tj. obdobu t?í válc? klasického motoru. Nevím, co je na tom nejasného :-). Každá tahle subkomora má vlastní zdvihový objem 654 ccm (u 13B t?eba) a d?je v nich jsou vzájemn? posunuty o 1/3.
Proto je celkový objem 13B t?ch 3924 ccm. JENŽE! Problém je v tom, že využití tohodle objemu trvá Wankelu o 1/3 dýl než pístovému motoru. A pro zm?nu "Mazda-objem" 654 ccm využije Wankel zase za polovinu ?asu oproti pístovému motoru stejného objemu.
Proto když chceš srovnávat wankel s pístovým motorem, musíš vycházet z toho, "kolik objemu" využije motor za stejný ?as p?i stejných otá?kách.
P?íklad, máš 13B a k tomu t?eba 4-válec o objemu 2616 ccm (každý válec tedy 654 ccm). U Wankelu trvá základní cyklus 3 otá?ky h?ídele, u pís?áku 2 otá?ky h?ídele. Aby se to dob?e po?ítalo tak vezmeš nejmenší spole?ný násobek, tj. 6 otá?ek h?ídele. Za 6 otá?ek h?ídele v 13B dojde k 12 explozím, tj. 12x se využije objem 654 ccm, dohromady teda 3924 ccm, u pís?áku za stejnou dobu dojde taky k 12 explozím, tj 12*654 ccm = 3924. Jak vidíš, využitý objem je stejný, tudíž i získaná energie je cca stejná.
Z toho taky mimo jiné plyne fakt, že co se plynulosti pr?b?hu výstupního kroutícího momentu tý?e, je dvourotor na úrovni 4-válce a ne jak Mazda tvrdí na úrovni 6-válce.

Nooo, a to by tak sta?ilo :-)
rotary thinking

Offline Jura

  • Sr. Member
  • ****
  • Příspěvků: 273
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #25 kdy: Listopad 02, 2004, 05:53:09 odpoledne »
:blink: Sem si teda dycky myslel,že objem se po?ítá z množství sm?si nasáté,stla?ené,sho?ené a vyfouknuté a te? jsem zn toho jelen.Když to tady tak pozoruju,p?jdu se udat,že jsem asi jezdil na "pincku" bez helmy a vod patnácti protiprávn?,nebo jen do 1500 otá?ek u dvoutaktu a 3000 u ?ty?taktu,nebo už fakt elementárn? nevím :blink:  :blink:  :blink:  :D

Offline Martyn

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 1320
    • martyn.rx7.cz
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #26 kdy: Listopad 02, 2004, 07:17:36 odpoledne »
Dob?e, tohle je pochopitelné, jinými slovy jsou ty t?i komory naskládané v objemu menším než je jejich sou?et.

Stejn? dob?e ale m?žeš ?íct, že je tam jen jedna komora a t?ikrát vyšší otá?ky, je to jen hraní se sloví?ky. Když dvoutakt využije sv?j objem dvakrát ?ast?ji, nemá proto dvakrát v?tší objem, ne? Podle m? se tu bere fyzický objem, jak u dvoutaktu tak u ?ty?taktu, tak pro? by se to m?lo brát u Mazdy jinak..

Plynulost b?hu wankelu by teoreticky m?la plynout z toho, že není nutné p?evád?t pohyb pístu na pohyb rota?ní.
Silver S4 NA+Red S4 TII=Silver S4 TII + Red S4 NA > Red S5 TII Cabrio > Black S4 TII > Red S5 TII > Red RX-8

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #27 kdy: Listopad 04, 2004, 10:58:33 dopoledne »
Citace
:blink: Sem si teda dycky myslel,že objem se po?ítá z množství sm?si nasáté,stla?ené,sho?ené a vyfouknuté a te? jsem zn toho jelen.Když to tady tak pozoruju,p?jdu se udat,že jsem asi jezdil na "pincku" bez helmy a vod patnácti protiprávn?,nebo jen do 1500 otá?ek u dvoutaktu a 3000 u ?ty?taktu,nebo už fakt elementárn? nevím :blink:  :blink:  :blink:  :D
[snapback]3817[/snapback]

No však jo. A to je práv? 3*654 ccm (pro jeden rotor motoru 13B), pá? základní cyklus trvá 3 otá?ky h?ídele. Chápej, když máš t?eba litrový 4-taktní dvouválec, tak taky dochází k explozi každou otá?ku h?ídele, ale kv?li tomu nebereš jako objem motoru jen objem jednoho válce, tj. p?l litru :-)
rotary thinking

Offline Ryan

  • Jr. Member
  • **
  • Příspěvků: 70
    • http://www.revil.net
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #28 kdy: Listopad 04, 2004, 11:39:54 dopoledne »
Citace
Dob?e, tohle je pochopitelné, jinými slovy jsou ty t?i komory naskládané v objemu menším než je jejich sou?et.

Stejn? dob?e ale m?žeš ?íct, že je tam jen jedna komora a t?ikrát vyšší otá?ky, je to jen hraní se sloví?ky. Když dvoutakt využije sv?j objem dvakrát ?ast?ji, nemá proto dvakrát v?tší objem, ne? Podle m? se tu bere fyzický objem, jak u dvoutaktu tak u ?ty?taktu, tak pro? by se to m?lo brát u Mazdy jinak..

Plynulost b?hu wankelu by teoreticky m?la plynout z toho, že není nutné p?evád?t pohyb pístu na pohyb rota?ní.
[snapback]3818[/snapback]

Ad dvoutakt - to je pravda, jenže dvoutakt využívá dvakrát ?ast?ji sv?j celkový objem, ale to co udává Mazda není celkový objem motoru a v tom je ten vtip.
Pokud chceš srovnávat efektivitu spalovací jednotky, tj. asi to co by se u motor? srovnávat m?lo, tak musíš brát objem Wankelu jako dvojnásobek toho, co udává Mazda, nebo 2/3 skute?ného objemu.
On vlastn? objem sám o sob? ani n?jak extra významný údaj není. Daleko zajímav?jší je t?eba srovnávat parametry kompletního ?ešení motoru, tj. t?eba pom?r výkonu ku váze, nebo m?rnou spot?ebu paliva na kWh, ?i tak n?co. Jenže to zas není moc populární v hospod?, kde se ale naopak velice dob?e chytají hlášky typu "mám 1.3 litrový motor s 280 ko?mi, he?!" :-)
rotary thinking

Offline Martyn

  • WorkShop
  • Hero Member
  • *****
  • Příspěvků: 1320
    • martyn.rx7.cz
Fast & Furious - kdo z vás ?! :D
« Odpověď #29 kdy: Listopad 04, 2004, 09:57:42 odpoledne »
P?esn? tak, dvoutakt využívá sv?j objem dvakrát ?ast?ji a wankel t?eba t?ikrát ?ast?ji využívá svoji jednu komoru - s jedním sacím a jedním výfukovým portem, jednou sadou 2 sví?ek (jako t?eba twinspark od Alfy, 2 na válec). Zapalování, sání i výfuk sv?d?í jasn? pro dvourotor :-)

Objem není p?íliš zajímavý atribut, s tím souhlasím... nebýt povinného ru?ení tak se s ním nezabývám.

Z lidí z klubu co znám do hospody nikdo moc nechodí a není to o tom jestli je koncep?n? lepší wankel nebo pístový motor... je to o tom mít n?co výjme?ného, rozum?t tomu. Oboje má svoje, jenže písty a válce má každý a rotory jen my  B)
« Poslední změna: Listopad 04, 2004, 09:59:05 odpoledne od Martyn »
Silver S4 NA+Red S4 TII=Silver S4 TII + Red S4 NA > Red S5 TII Cabrio > Black S4 TII > Red S5 TII > Red RX-8